Як робити корисні та красиві конспекти: 8 методів
1. Метод Корнелла
Спосіб передбачає чіткий поділ основних думок і заміток під час записів. У підсумку ви повинні сформулювати резюме внизу аркуша.
Коли корисний
📑 З його допомогою зручно обробляти великі обсяги інформації – тривалі і інформативні лекції.
Як використовувати
📝 Зверху залиште місце для позначення теми. Іншу частину аркуша розділіть на дві колонки – вузьку і широку. Внизу залиште місце – майже четверту частину сторінки.
Ліва вузька частина знадобиться для запису ключових думок. Чим їх буде менше, тим краще. І тим зручніше вам буде потім орієнтуватися в конспекті. Причому краще заповнювати її уже після лекції, щоб точно виділити тільки потрібне.
У правій частині ви записуєте всю важливу інформацію, деталі і замітки. Внизу – резюме лекції: робите висновки і формулюєте питання по темі.
2. Метод Білла Гейтса
Незвичайний спосіб ведення записів Білла Гейтса помітив молодий підприємець Роб Ховард і описав його в своєму блозі. Творець Microsoft користується звичайним папером і ручкою і ділить лист на чотири рівні частини. Кожен з квадратів відведено під певну інформацію: Робу вдалося підгледіти, що в одному з нижніх Білл записує питання.
Коли корисний
📑 Знадобиться на ділових зустрічах, лекціях без чіткого плану, що проходять у формі вільного обговорення.
Як використовувати
📝 На одну тему виділіть чистий аркуш паперу і розділіть його на чотири частини. Кожній дайте назву, в залежності від того, чим ви будете їх наповнювати. Наприклад:
- основні думки;
- замітки і важливі деталі;
- приклади;
- питання, що виникають в ході бесіди.
3. Метод боксів
Цей метод теж схожий з попередніми, але його суть в тому, щоб укладати кожен блок теми в невеликі квадрати. Таким чином візуально сприймати інформацію легше і зручніше: ви фокусуєтеся тільки на виділеному аспекті теми. У підсумку факти не плутаються між собою, і згадати написане простіше.
Коли корисний
📑 Спосіб підходить, коли на лекції ви розглядаєте кілька понять, вивчаєте іноземні слова, дати, біографії історичних особистостей. На роботі зручний при обговоренні декількох завдань в рамках одного проекту.
Як використовувати
📝 Інформацію з кожної ключової думки або поняття укладайте в «бокси» – квадрати або прямокутники. Розподіляйте їх на сторінці хаотично, щоб не сприймати все як єдину таблицю і не об’єднувати поняття між собою. Усередині них інформацію максимально структуруйте.
Наприклад, вам потрібно коротко запам’ятати ключові моменти з життя відомих особистостей X століття. Намалюйте окремі квадрати для князя Ігоря, княгині Ольги, Святослава та інших. У кожному з них окремими пунктами відзначте важливі дати і факти.
4. Метод нумерованих речень
Суть цього методу проста: кожна записана вами думка нумерується. Це робиться для того, щоб вам було легко орієнтуватися в тексті і не доводилося дрібнити на полях в пошуках місця, куди дописати інформацію.
Коли корисний
📑 Ідеально підходить, якщо вам належить законспектувати довгу лекцію, а викладач звик перескакувати з однієї думки на іншу.
Як використовувати
📝 Під час лекції пишіть тезисно – бажано, щоб фрази вміщалися в один рядок. Нумеруйте кожну з них. А якщо потрібно повернутися до написаного в третьому реченні, просто в кінці нової думки вкажіть: “див. № 3”.
5. Метод позначок
Цей спосіб передбачає, що важливі думки ви маркуєте в тексті певними позначками. Вони допоможуть продовжити роботу з конспектом опісля: структурувати інформацію, зробити якісь дії, сформулювати питання.
Коли корисний
📑 Згодиться, якщо у вас немає часу або можливості обробити матеріал відразу по ходу письма. Наприклад, коли після зустрічі потрібно поставити завдання, розподілити пріоритети і ролі.
Як використовувати
📝 Складіть список значків, які ви будете використовувати. Маркуйте думки подібним чином:
- квадрат – власні завдання;
- коло – завдання, які потрібно делегувати;
- зірочка – особливо важливі моменти;
- знак питання – що потрібно уточнити.
6. Метод колонок
Буде зручний, якщо тема лекції одна і кожен її пункт потрібно розглянути за однаковими критеріями. Для цього малюємо таблицю – такі зазвичай роблять на уроках історії. У лівій колонці пишемо дати, а в інших по черзі вказуємо, що сталося, де, які підсумки у цієї події і так далі.
Коли корисний
📑 Ефективний, якщо вам потрібно законспектувати багато фактів, звести кілька елементів в одну зрозумілу систему і розібратися в плюсах і мінусах чого-небудь.
Як використовувати
📝 Визначте заздалегідь, які колонки вам знадобляться. Намагайтеся, щоб їх було 4-6 і в них дійсно містилося найважливіше. Наприклад, ви готуєтеся до наради по робочому проекту. Назви колонок можуть бути такими:
- хто;
- чим займатиметься;
- з ким в команді;
- коли повинен закінчити;
- яких результатів ми чекаємо.
7. Метод потоку
Цей спосіб конспектування запропонував програміст і підприємець Скотт Янг. Він радить записувати не слова лектора, а власні думки. Тільки так, вважає Скотт, можна по-справжньому чогось навчитися.
Коли корисний
📑 Метод допомагає в тих випадках, коли вам не потрібно точно або дослівно відтворювати матеріал. Використовуючи його, ви краще розберетеся в темі, так як будете відразу самостійно переробляти отриману інформацію. Плюс, зможете формулювати питання по ходу лекції.
Як використовувати
📝 Записуйте тільки ключові моменти лекції. Якщо попадається ще щось важливе – передавайте своїми словами. А в іншому дайте повну свободу потоку думок: фіксуйте свої ідеї, питання, коментарі та висновки.
8. Метод ментальних карт
Карта думок на перший погляд здається набагато складнішою і заплутанішою, ніж звичайний конспект в рядочок. У ній ключова ідея знаходиться в центрі, а від неї тягнуться гілки думок і пояснень. Але насправді вона набагато ефективніша.
Коли корисний
📑 Метод зручний, коли вам потрібно переробити дуже великий обсяг інформації, знайти нові ідеї, скласти план або якось проаналізувати свій поточний стан. Якщо набридло тупо зубрити підручники, спосіб вам теж сподобається – чого лише варте малювання гілок, стікерів та інших позначень.
Як використовувати
📝 У центрі карти напишіть головну думку. Від неї проведіть кілька ліній і відзначте всі ключові ідеї, які стосуються теми. На ці гілки додавайте нові пункти, що розкривають попередні, і так далі.
Наприклад, перед вами стоїть завдання створити сайт компанії. Потрібно скласти план. У центрі листа пишіть: «Створити сайт». Тепер дайте відповідь на питання, які моменти потрібно пропрацювати? І відповідайте, малюючи гілки: «Мета», «Ціна», «Створення», «Наповнення», «Просування». Це буде перший рівень карти.
Йдемо далі, на другий рівень – від «Цілі» ведіть «Продажі», «Залучення партнерів», «Рекрутування». Далі переходите до ціни. Сюди буде входити вартість домену, хостингу, послуги дизайнерів, розробки, копірайтерів та команди по просуванню. За такою ж логікою розкрийте інші пункти. В результаті у вас вийде докладний список, що потрібно врахувати, щоб приступити до виконання завдання.
Пишіть коротко і намагайтеся не розширювати карту далі четвертого рівня. Об’єднуйте теми з різних гілок, додавайте замітки та ідеї. Робіть все, щоб не тільки зручно розташувати думки на карті, але і змусити її працювати на вас.