Як привчити дітей до прибирання: 2 важливих правила
Ключовим моментом у вихованні дітей багато батьків вважають привчання дитини наводити лад у своїй кімнаті. Безумовно, це важлива і практично необхідна навичка. Починається все зі збирання іграшок у ранньому віці. Але не всі діти охоче виконують цей обов’язок. Як привчити своє дитя до порядку?
Для цього існують 2 важливі правила:
Правило №1
Не думайте, що ваш син (або дочка) охоче і без нагадувань будуть робити в будинку прибирання і стежити за порядком, якщо ви самі його не підтримуєте. Ключ до будь-якого виховання – позитивний приклад.
Коли мама їсть піцу біля комп’ютера і залишає тарілку з крихтами відразу, забуваючи про неї, коли тато надягає вранці не чищені черевики, для дитини це зразок порядку. І не варто вимагати від неї чогось іншого.
Правило №2
Важливо вчити дітей стежити за порядком у ранні роки, щоб не сформувалася звичка розкидати речі. Інакше любов до безладу буде вкрай складно викорінити. У цьому питанні не буває «рано»: правила підтримання чистоти та порядку закладаються у малюків рано: це відбувається, коли дитина починає ходити, чітко говорити та усвідомлює себе окремою особистістю.
У кожному віковому періоді є специфіка привчання до порядку та прибирання:
Вік 2-3 роки
У цей період доведеться набратися терпіння. Діти ще можуть пам’ятати правила поведінки, концентрувати увагу. Тому вам доведеться раз-по-раз нагадувати про те, що треба, наприклад, зібрати іграшки в кошик (коробку).
Це потрібно знати!
До 4-х років малюки в силу фізичних та психологічних нюансів не можуть самостійно і без нагадувань наводити порядок та розкладати предмети на місця.
Дітям приємно перебувати у хаосі, їм притаманний цей спосіб організації простору. Але прищеплювати любов до чистоти та порядку слід починати з перших років.
Перетворіть прибирання на захоплюючу гру. Спільна діяльність поєднує, дарує позитивні емоції. Нехай це буде весела гра, результатом якої з’явиться прибрана кімната.
Поки що дитина вам тільки допомагає в міру своїх можливостей. Якщо ви помітили, що син чи дочка виявляє ініціативу і починає сам виконувати якісь домашні справи – не зупиняйте, не критикуйте, а, навпаки, стимулюйте і заохочуйте їх.
Виділіть дитині персональні підручні засоби (ганчірку для стирання пилу, віників, совок). У віці “я сам!” це дуже важливі моменти. Робити збирання разом необхідно систематично, не «під настрій».
Вік 4-6 років
Навичка прибирати і складати речі вже сформована, і дитина, погравши, вже може розташовувати іграшки по місцях без допомоги дорослих.
Процес прибирання має бути комфортним. Наприклад, висувні ящики, полиці – на відповідному для дитини рівні.
Закріплюйте у пам’яті сина чи доньки, як саме повинні розташовуватися предмети, іграшки. Нехай це буде так, як їм зручно.
Прекрасна підмога у формуванні навичок збирання – це казки.
Це потрібно знати!
Казкові образи та герої – мова, найбільш зрозуміла дітям 4-х-6-ти років. Беріть на озброєння знайомі нам з дитинства казки та вигадуйте їх разом із дитиною у процесі збирання.
Вік 7-8 років
Перші шкільні роки – це час, коли порядок вкрай необхідний школяру, щоб процес навчання проходив максимально ефективно.
Важливість набувають систематизація навколишнього простору: організуйте на пару з дитиною порядок у приміщенні таким чином, щоб кожен предмет знаходився на своєму місці. Книжки – на полиці, іграшки – у спеціально пристосованому ящику, одяг – у шафі, шкільне приладдя – в письмовому столі.
У цей час потрібно залучати дитину до посильних їй справ по дому.
Це потрібно знати!
Чи варто заохочувати грошово роботу по дому? Ні, якщо ми говоримо про щоденні, беззаперечні обов’язки дитини. Однак, не можна заохочувати роботу, виконану понад норму.
Важливо розуміти, що не все є сміттям. Це можуть бути цінні для дитини дрібниці, її «скарби»: колекція камінчиків, вироби, різноманітні матеріали для творчості.
Підлітковий період
А тепер згадайте себе у цьому віці. Як вам було потрібно особистий простір, як ви ревно оберігали таємниці і власне право користуватися речами та кімнатою. Тепер ви можете зрозуміти свого найдорожчого підлітка.
Не порушуйте його особисті межі. Не починайте наводити лад у його речах. Не зазіхайте на підліткові таємниці.
Це потрібно знати!
Якщо безлад у приміщенні, де живе підліток – тільки верхівка айсберга, і вас турбує його поведінка, має сенс проконсультуватися з психологом, щоб налагодити стосунки та разом упоратися з проблемою дитини.
Конкретна форма порядку чи, навпаки, безлад у дитячій кімнаті – це зовнішній прояв його суті. Вчіться розуміти свою дитину, не втрачайте з нею контакту, будьте їй другом.